Nyomtatás

Kis elsőseinkre nehéz feladat várt szeptemberben. Egyik napról a másikra megváltozott a megszokott életritmus, s az iskolában más követelményeket kell támasztunk eléjük, a tanórákon való aktív részvétel már elvárás velük szemben. Az órák 45 percesek, melyeket figyelem és sok munkával kell tölteni, sőt a délutánra is jut feladat, hiszen otthon el kell készíteni a leckét is. Ez az átmenet rendkívül gyors és nehezen kivitelezhető egy 6-7 éves kisgyermek részére.

Ezért gondoltuk ki évekkel ezelőtt, hogy ezt az átmeneti időszakot igyekszünk kicsit könnyebben megélhetővé tenni, s a gyermekeket folyamatosan átvezetni az iskolás létbe, fokozatosan hozzászoktatni az iskolai követelményekhez.

Kiemelt jelentőségűnek tartjuk, hogy az előkészítő időszak a képességfejlesztést tartja szem előtt, s igyekszik közel azonos szintre hozni a gyermekek tanuláshoz szükséges részképességeit. Az első négy héten mozgásfejlesztő foglalkozásokkal kezdtük a napot, melyben helyet kapott a Kulcsár-féle program, a Vitamintorna elemei, továbbá a Magyar Mozgáskotta módszer is. A mozgásos tapasztalatok során sokat fejlődött a gyermekek testképe, énképe, a téri tájékozódás, térészlelés, a mozgáskoordináció és a finommotorika is, mely alapját képezi a tanulási folyamatoknak. Nagy hangsúlyt helyeztünk a tavaszi felmérés eredményeire épülő részképességfejlesztésre is, melyet kollégáink két tanáros módszer keretében építettek be a tanórák folyamatába. Az 1.a osztályban Garai Olga néni és Vámosiné Berni néni összehangolt munkájának köszönhetően tevékenykedtek a gyerekek, míg az 1.b osztályba Baricza Zsuzsa néninek Bodor Viven és Ollmann Judit segítettek.

Megismerkedtünk az interaktív táblákkal is, melyen a kicsik játszi könnyedséggel használták az oktató programokat, fejlesztő feladatsorokat. Természetesen ez a játék sem volt öncélú, hiszen észrevétlenül fejlődött a megfigyelő képesség, a gondolkodás, a kommunikációs képesség, sőt a szociális képességek is, hiszen nagy feladat kivárni, hogy sorra kerülhessünk, ne vágjunk egymás szavába, örüljünk egymás sikerének.  A játékos foglalkozásoknak, tanóráknak köszönhetően kis tanulóink egyre jobban tudnak alkalmazkodni a szabályokhoz, kezd kialakulni feladattudatuk, kitartásuk, munkatempójuk, önállóságuk és önfegyelmük sokat fejlődött.

Az előkészítő időszak alatt igyekeztünk még jobban megfigyelni a gyerekeket, hisz számunkra nagyon fontos, hogy ha probléma adódik, személyre szabottan tudjuk fejleszteni tanítványainkat. Az első hetekben sikerült fényt deríteni az iskolai tanuláshoz nélkülözhetetlen  részképességek (nagymozgások, finommozgások, gondolkodási műveletek, emlékezet, beszéd, szociális képességek) fejletlenebb voltára. A korai felismerésnek köszönhetően a gyerekeket azonnal be tudjuk vonni fejlesztő programokba, s a plusz megsegítésnek köszönhetően ők sem fognak lemaradni csoportjuktól.

Természetesen az elsősök megkezdték Betű- és Számország bebarangolását is, kezeik közül napról napra kedves kis alkotások kerülnek ki. Elkészült bemutatkozó kiállításuk, részt vettek az állatok világnapján és a zenei világnap alkalmából szervezett iskolai koncerten is.

Bízunk abban, hogy pedagógusaink összefogásának és magas színvonalú, egyénre szabott fejlesztő tevékenységének köszönhetően kis elsőseink sikerrel és örömmel élik meg az első tanév nagy kihívásait.