Nyomtatás

A TÁMOP 3.4.5-12-2012-0001 Tehetséghidak Program kiemelt projekt keretében meghirdetett Gazdagító II. programpárok pályázat első állomásaként február 1-jén Kiskunmajsára látogattunk el. A Majossa Hagyományőrző Egyesület kultúrházában fogadtak minket, ahol Dél-Alföld tánckincsét sajátítottuk el, népdalokat tanultunk a táncházban, néprajzi ismereteinket bővítettük, helyi népszokásokat ismerhettünk meg, farsangi maszkot készítettünk.

 

Másnap lazító programként a Kiskunmajsai Gyógy-és Élményfürdőbe mentünk.

Második gazdagító programunk keretében április 5-én, szombaton látogattunk el a Ópusztaszerre a Nemzeti Történeti Emlékparkba. Megcsodálhattuk a Millenniumra emlékművet, a Csete-jurtákban különböző kiállításokat nézhettünk meg, ahol a szakvezetést az adott témához kapcsolódva részletesebb információkkal a mentordiákok egészítették ki.

A Nomád Parkban az eurázsiai puszta népeinek világát idézik fel régészeti leletek, lovasbemutató elevenítette fel honfoglaló őseink legendás harcmodorát, a lovas pályán pedig íjászkodtunk. Az ebédet a Szeri Csárdában fogyasztottuk el. Az egyik múzeumpedagógiai foglalkozásunk a „Volt egyszer egy Oskola” volt, ahol 1920-as évek tanóráján vehettünk részt az árpádhalmi tanyai iskolában. Korabeli ruhába öltözött tanár úr fogadott minket. A szigorú sorakozás után szép rendben mentünk be az iskola egyetlen tantermébe, ahol 90 éves padokba foglalhattunk helyet. Megismerhettük az akkori tiszteletadás szabályait és természetesen a „körmöst” is, a gyerekek nagyon élvezték.

Az emlékpark legfőbb látványossága a Feszty-körkép következett. A terepasztal fölött látogatói ösvény épült így nagyon közelről nézhettük meg Feszty Árpád és festőtársai a festményét. A megújult főépületben, a Rotundában a honfoglalásról és az Árpád-korról szerezhettünk ismereteket, majd a Promenádon átsétálhattunk a körkép keletkezésének az idejébe a Millennium korába. Végül múzeumpedagógiai foglalkozáson vettünk részt, ahol nemezből készítettünk különböző tárgyakat.

Munkánkat három diákmentor, Vámosi Nikolett, Mihályi Mónika és Kovács István segítette. Szakmai munkájuk segítette az elméleti és gyakorlati ismeretek elsajátítását, előadásokat tartottak az adott témához kapcsolódva, valamint bekapcsolódtak a tánctanításba. Fiatalságuk, lendületük, szorgalmuk miatt a résztvevő gyermekek számára érdekesebb és befogadhatóbbak voltak a tevékenységek, példaként szolgált a munkájuk.

A pályázat kapcsán szerzett ismeretek segítették a gyermekek ismereteinek elmélyülését a dél-alföldi régió néprajzáról, történelméről, tánc és zenekultúrájáról, hiszen nincs maradandóbb és hitelesebb tanulás, mint a helyi adatközlőktől, az adott helyszínen.

Csonka Emese